Vietnam, Ho Chi Minh City

Bussresan från Koh Chang till Bangkok kändes som en evighet och vi lyckades också komma i rusningstrafiken så satt fast i köer i flera timmar. Men när vi äntligen kom fram så hittade vi ett boende på ett hostel som vi bodde på när vi var i Bangkok förra gången. Jag och Elin kom fram till att vi båda gillar Bangkok och speciellt Khao san road. Käkade också mango sticki rice igen, kan aldrig få nog av det känns det som! Har förresten delat på oss nu så jag och Elin är själva nu medan Linnea och Olivia är kvar i Thailand och Koh Chang. Kändes konstigt att lämna dem!

Flygningen från Bangkok till Vietnam och Ho Chi Minh City dagen efter gick smidigt och vi hade inga problem med visum eller så. Däremot blev det lite klödd med boendet eftersom hostlet som vi kollat upp sen tidigare fanns tydligen inte. Men vi hann inte gå mer än typ två minuter på Bui Vien (HCMC motsvarighet till bangkoks backpackergata) förrän vi hittade ett billigt rum som till och med hade tre sängar, kyl, balkong, gratis internet, varmvatten och riktigt toalett. Snacka om lyx! Fast det är i för sig på fjärde våningen och vi har ingen hiss och sen ligger det precis bredvid en bar som stänger typ fem på morgonen. Men det är smällar man får ta, hehe.

Vi har varit vid en stor marknad som hette Ben Thanh market där vi shoppade lite, sen har vi varit på war remnant museum och en hel dag vid mekong delta. Vid mekong delta träffade vi sandra från Canada och hon kunde verkligen inte förstå att vi bara var 19 år och gjorde en sån här resa. Alla vi har träffats hittills tror att vi är runt 21-24 år och de vi har träffats har alla varit över 25. Vi har också varit vid Cu Chi tunnlarna, riktigt fräckt men jobbigt att gå då de inte är gjorda för så pass stora människor som oss. Fick även skjuta tio kulor med en AK47:a och det kan jag säga, det var riktigt fräckt! imorgon ska vi till Notre Dame katedralen och shoppa lite. På tisdag ska vi träffa Agnes som också kommer till HCMH då, ska bli kul!

Vi har förresten ändrat våra resplaner, rätt mycket också. De senaste dagarna har vi kollat med flygbiljetter och boende på Boracay, Filippinerna, och insett att vi inte riktigt har budgeten till det för det skulle verkligen kosta oss skjortan, nästan dubbelt så mycket för 10 dagar som vi hittills har gjort av med på fyra veckor. Så istället för att sticka dit har vi besämt oss  (beslutet togs för typ några timmar sedan) för att ta en nattbuss till Kambojda och Siem Reap på tisdag och träffa Linnea och Olivia igen. Fira nyår med dem och förmodligen hänga med dem typ 10 dagar (beror lite på hur de ska resa och vad vi vill göra), sen flyger vi från Phnom Phen in till Bangkok igen för att få "rätt" visum till Thailand. Alla vi har träffat på resan än så länge har bara pratat bra om Kambodja och att vi missar något så känns bra att vi åker dit! När vi kommer till Thailand sen igen så har vi typ tre veckor som vi ska spendera nere vid Phuket och öluffa lite som det ser ut nu, men som sagt, man vet aldrig!

Just det, vi har också upptäckt Yoghurt Space, varför har vi inte detta hemma? Ett helt underbart ställe ju! Man går in, väljer storlek på skål sen kan man ta hur mycket frusen yoghurt från flera olika sorter. Därefter finns det massor av olika toppingar man kan välja mellan och priset bestäms via vikten av skålen. Något de också har i HCMC är massvis med mopeder, överallt är det mopeder! Det är typ det ända sättet förutom taxi och cykeltuk-tuk (och gå förstås) som folket här verkar ta sig runt på, galet! En annan sak som också är galet är deras pengar, vi blir knasiga. De har en sjuk inflation här så drygt 1000 kronor för oss är 3 miljoner kronor för dem. Lite segt när man ska dela allt med tre för det är inte så lätt att göra det i huvudet, men det funkar. Har förstått att Kambodjas pengar är ännu värre att räkna om, men det går.

Just det, God Jul på er! Jag och Elin firade jul genom att unna oss pizza, frozen yoghurt och sen en drink i baren och biljardspel.

Nu kommer det lite bilder:

från Ben Thranh market, försäljarna var riktigt jobbiga och bara drog i en hela tiden och kallade en för miss och madam.

En kokosgodisfabrik i Mekong Delta, riktigt gott så det köpte vi med oss!

Elin, jag och Sandra från Canada!

Mekong delta och unicorn island!

Cykeltuk-tuk!

Den underbara frusna yoghurten!

Drinkarna på Julafton!

De sjukt små tunnlarna!

AK47:an!

Försökte fotografera alla mopederna, men det var inte så lätt ..

Det här är typ de "stora pengarna", sen finns det mindre enda ner till 500 kronor. Skönt är dock att de inte har några mynt.

Vårt lyxiga rum!

Vår alldeles egna toalett och dusch med varmvatten!

Utsikten från vår balkong!

Snorkling och masssa sol

Ja vi lever! Är fortfarande kvar i Koh Chang men imorgon tar jag och Elin bussen till Bangkok för att sedan flyga till Ho Chi Minh (Vietnam) på onsdag. Känns konstigt att vi ska skiljas åt efter tre veckor tillsammans, men samtidigt ska det bli kul att komma till ett nytt land. Dock stannar vi inte där mer i en vecka, utan reser vidare till Filippinerna och firar nyår. Ja mamma, jag har läst om stormen, men det är nere i söder och det är inte dit vi ska.
På tal om storm så hade vi nog en storm inatt, det blåste i alla fall riktigt mycket! Jag och Elin låg och läste när det plötsligt lät jättehögt hur ett träd föll. Då var det trädet precis bakom Linnea och Olivias hydda som ramlat, men åt andra hållet som tur var. Snacka om änglavakt!
Dagarna som har gått nu har vi tillbringat på stranden och bara solat och badat. Har rubtnt 35 grader i luften och 29 i vattnet, inte helt fel! Olivia håller på att ta dykarcert så hon är iväg hela dagarna, men igår valde vi att följa med på båten när hon skulle ha sitt första dyk. Dock dök inte vi utan snorklade med Marcus istället. Har hängt med Marcus och Matilda nu några kvällar och igår var vi och hälsade på där dem bor och käkade pepparkakor!
Har efter några nätter nu börjat vänja mig vid vårt boende och insett att det faktiskt har sin charm. Glömde berätta att det är den skönaste sängen vi sovit i sen vi kom hit och att vi har ett stort rosa myggnät som gör att det känns som att man sover i en himmelsäng! Men toan och duschen kommer jag aldrig vänja mig vid!
En annan sak som också är sjukt bra med Koh Chang är att barerna i området där vi bor turas om att ha gratis BBQ varje kväll, så vi går dit och käkar och handlar en cola för 5 spänn så var kvällsmaten räddad! Haha, vilka snåla svenskar vi är alltså. Men gratis är gott som man säger!
Nästa uppdatering blir nog inte förräns vi är i Vietnam på onsdag, men håll ut!

Huvudgatan som går runt ön, riktigt bergigt är här!

Den faktiskt riktigt sköna sägen, dock Linneas och Olivias eftersom jag lånat bilder av Linnea.

Den omtalade toaletten/duschen!

Trähyddan och fina Olivia!

Och den härliga stranden!

Nej nu ska jag ner till den andra och pressa lite på stranden!

Koh Chang

Sista dagen i Kanchanaburi stack jag, Elin och Olivia ut pa en elefantturridning. Vi fick inte bara rida elefanterna, men ocksa bada med dem! (bilder kommer)
Efter nagra dagar i Kanchanaburi begav vi oss vidare mot Ayuttahaya (stavning?) med buss. Val dar traffade vi svenska Anna fran Dalby och Enriqo fran Tyskland, hangde med dem lite och hade mycket trevligt. Dagen efter hyrde vi en cykel (det gick faktiskt helt okej med vanstertrafik) och cyklade runt on och sag pa olika tempel och sa. Men efter tva dagar kande vi att vi ville vidare och tog hela dagen darpa for att ta oss ner till Koh Chang. Har ar det mycket mer turistigare an de andra stallena vi har varit pa. Da kommer vi till boendet; det ar ingen lyxsemester vi ar pa direkt kan jag lova. Just nu bor vi en trahydda vid stranden, TRAHYDDA, och har UTEDASS. Da ar det inte ens en riktigt toalett, nej nej, en potta typ och man spolar sjalv genom att halla vatten fran en tunna. Nu kanske ni inte ar lika avundsjuka langre och det forstar jag! Jag var inte riktigt med pa den har iden men det far ga. Vi ska ju inte mer an sova dar sa. Om exakt en vecka ska vi skiljas at vi fyra, da jag och Elin flyger vidare till Vietnam och Ho Chi Minh City. Forhoppningsvis ska vi traffa Agnes dar, ska bli kul!
Nu ska vi forsoka ta och traffa Mathilda och Marcus som bor pa Koh Chang. Hoppas ni har det bra dar hemma, bilder kommer! puss

Kanchanaburi

Stod också i vattenfallet överst men de bilderna har Linnea på sin kamera så de kommer så småningom!

Bildbomb

Hua Hin

Vet att bloggen inte har varit den basta, men har inte ens varit borta en vecka sa det kommer. vi har varit fem dagar i Bangkok och dar har vi hunnit gora hur mycket som helst kanns det som. Gick upp tidigt och akte ivag och sen kom vi inte tillbaka till hostlet forrans sen eftermiddag. Har kommit fram till att jag alskar att aka tuk-tuk, fast jag gillar inte alla avgaser. Eftersom det var kungens fodelsedag igar och thailands nationaldag sa har det varit en stor festival inne i bangkok sedan i lordags. Det var ljus och massa matstand overallt och massa folk, till och med storre an sjobo marknad, hur det nu kan vara det?! haha. Men efter nagra dagar i bangkok kande vi att vi behovde sol och bad sa vi tog en lokalbuss ner till hua hin bara for nagra dagar. Dock ar har mycket dyrare och det ar fullt med svenska pensionarer. Men vi ska bara stanna nagra dagar for ska vidare upp mot norr om bangkok for att se lite vattenfall och sa. Bussen hit kostade typ 40 kronor och tog typ 3 timmar. For er som undrar sa har jag an sa lange gjort av med typ 800 kronor sedan jag kom hit och da har jag kopt guidebok, flip flops och myggmedel. Har varit med pa thailands tv tva ganger ocksa, skamde ut oss lite, haha. Men igar var det riktigt mysigt, da var det kungens fodelsedag och man slakte ner typ overallt och alla gick ut pa gatan och tande ljus och sjong nationalsangen. Efter det var det grymt fina raketer. Har idag bara legat pa stranden och tagit det lugnt, ska ga pa nattmarkna nu ar det tankt. Hoppas ni har det bra dar hemma! Lagger in bara bilder imorgon eftersom jag inte har med mig mitt USB nu och sitter pa ett internetcafe.

Puss&Kram

Bangkok

Nu har vi kommit fram och allt ar bra, dock har internetet inte riktigt fungerat sa sitter just nu pa ett internetcafe och skriver. Forsta natten sov pa ett danskt hostel i ett tiomann-rum, helt okej! Nu har vi tagit oss vidare och bor pa ett guest house i narheten av Khoa San road (backpacker-gatan) och betalar 100 bath per person och rum (vi sover tva och tva). Det ar riktigt billigt har och man klarar sig latt pa under hundra kronor om dagen. Som planerana ser ut nu sa stannar vi nagra dagar till i Bangkok eftersom nationaldagen ar den 5 och da ar det stora parader och sa. Darefter har vi planer pa att ta en nattbuss ner soderut, men vi far se vad som hander! Kan beratta att just nu ar det ca 36 grader ute och klockan ar tjugo i tva pa dagen.