Sihanoukville, Kambodja

Har insett att uppdatering av bloggen inte direkt är prio ett, men när jag väl uppdaterar så uppdaterar jag ordentligt! Så nu har vi tagit oss vidare till ett nytt land, nämligen Kambojda! (jag hoppas ni har läst mitt tidigare inlägg om att det blev Kambodja och inte Filippinerna).

Bussresan hit var inte alls rolig, man kan säga att vi hade maximal otur! Vi tog bussen åtta på morgonen och de hade sagt att bussresan skulle ta runt 12 timmar eftersom vi skulle över gränsen också. Att ta sig över gränsen var inga problem alls, det sjukaste va att de tog tempen på en när man skulle in i Kambodja. Däremot gick bussen sönder när vi var en timme in i Kambodja, så där fick vi sitta och vänta i över fyra timmar. På grund av detta missade vi sen bussen vi skulle byta till i Phnom Penh så vi fick sitta i PP i typ 6-7 timmar för att sedan ta nattbussen till Sihanoukville. Dock kom vi fram till Sihanoukville klockan fem på morgonen och inget hostel eller guesthouse hade öppet, så vi fick sitta och spela kort med några killar från Canada till klockan åtta på morgonen innan vi fick tag i ett rum. Det var inte heller det lättaste att få tag i ett rum eftersom typ alla backpackers och kambodjaner har vallfärdat hit för att fira nyår. Galet vad mycket folk har var nyårshelgen, nu några dagar efter har typ hälften försvunnit.

Alla vi pratat med innan vi kom hit rekommenderade oss att bo på Monkey Republic, då det är typ ett av innestället men där är oftast fullt. Men som tur var lyckades vi få ett rum och betalar endast 9 dollar per natt. Det är sjukt egentligen för alla andra hostel i närheten tredubblade deras priser över nyår så några vi mötte betalade 40 dollar per natt! Så man kan säga att vi hade tur i oturen.

Här är det sol, bad och FEST som gäller med stora bokstäver. Stranden är inte särskilt bred och full med folk, men på kvällen är stranden en av de finaste platser jag någonsin sett. De sätter ut alla stolar och bord på stranden och sedan har de satt upp lykter överallt och tänt ljus. Alla restaurangerna har BBQ och man kan välja bland fisk, räkor och ja allt för typ 3 dollar.

På stranden var också där vi hade våran nyårsmiddag tillsammans med några personer som vi träffat här. Andra natten här så gick vi ner för att festa på stranden, för ja när klockan blir lite mer så övergår restaurangerna till barer/klubbar. Väl där träffade vi Sofie och Anders från Danmark (som vi har hängt med sen resten av tiden vi varit här) och Dan och Alex från England. När vi gick hem sen vid halv fyra tiden höll festen fortfarande igång och det var folk överallt, de festar tills det blir ljust här! Nyårskvällen blev hur bra som helst! Festade med massa folk nere på stranden och det var gratis champagne i baren, samt så mycket raketer så det var sjukt!

Nu har vi varit här i fem dagar och imorgon tar vi bussen till Siem Reap och Angkor Wat. Anders och Sofie sticker också dit imorgon men tar nattbussen, så vi lär väl träffas där också. Det är kul att man träffar så mycket folk!

Just det, en sak som jag nog har glömt att skriva är att jag och Elin ska tillbaka till Thailand igen. Om en vecka kommer vi till Bangkok och då ska vi träffa Adrian och Victor. Sen ska vi ta oss ner till södra Thailand i drygt tre veckor innan vi beger oss till Malaysia där Elin åker hem ifrån. Känns sjukt att vi redan har varit iväg i snart fem veckor och det är typ lite mer än 8 veckor tills man är hemma igen. Känns både skönt och tråkigt!

Stranden

Det funkar inte riktigt att lägga upp bilder, funka med en men sen laggar det bara. Aja, ni får nöja er med den så får jag kolla sen om jag kan lägga upp resten av bilderna! Måste göra mig i ordning nu, ska träffa Anders och Sofie vid stranden snart och käka något.