Phuket

Ursäkta för att där inte var så många bilder i förra inlägget men precis när jag satt och uppdaterade så kom killen som skulle hämta oss och köra oss till färjan, så det var bara att uppdatera det som gick. Som ni förstår så är vi då i Phuket nu. Vi var sju stycken som drog vidare, varav två åkte hem i lördags och två åker hem imorgon. Vi började med tre nätter vid kata beach, men drog in till patong två av kvällarna för att bland annat bowla och festa på grabbarna grus. Det verkligen kryllar av svenskar där, helt sjukt. Känns som att gå ut på klubb hemma. Vi flyttade in till Patong eftersom vi ändå mest är här och då slipper vi den dyra tuk-tukresan hit och tillbaka. Imorgon flyttar vi dock till Karon och sover där en natt innan jag och Elin sticker vidare till Malaysia. Just det, jag och Elin bor tillsammans med en tjej som heter Mirijam nu på ett ställe medan Johan och Fredrik bor längre ner på samma gata. Ikväll väntas det bio!

(Lägger upp de andra bilderna som inte kom med förra gången)

Skönsång av norrländska Conny!

Vår egna bartender/DJ Christoffer!

Freddans härliga min när han inser att jag vinner över honom på bowling!

Grabbarna grus! (Mirijam är tjejen bredvid Elin)

Träffade på en kille jag känner igen, någon som kan hjälpa mig identifiera honom?

Phi Phi och Koh Lanta

Dagarna sedan vi lämnade Krabi har varit helt galna, men så obeskrivligt härliga! Synd bara att man inte kan beskriva det i ord och ännu mindre fånga det på bild. Men jag ska försöka så gott jag kan!

När vi först kom till Phi Phi blev vi besvikna, vi hade föreställt oss en lugn ö med jättefina vita stränder. Men det vi möttes av var en fullsmockad ö med massa människor, främst ungdomar. Men den besvikelsen skulle snart gå över och bytas ut mot fullkomlig lycka, för så fel vi hade om Phi Phi. Vi bestämde träff med Matilda Falk och Sara Löfberg som också befann sig där och tillsammans med dem och ett gäng svenska killar (som alla i stort sett träffades på Phi Phi) förfestade vi på deras guesthouse innan vi begav oss ut. Först stack vi till en bar som hette Rolling Stoned där ett gäng thailändare spelade rocklåtar, faktiskt riktigt duktiga! Därefter fortsatte festen på stranden till in på småtimmarna. Dagen efter blev det först sol och bad vid stranden, som var fin men inte lika fin som stränderna vid Ao Nang, och därefter samma procedur som kvällen före.

Det roligaste av allt är att jag och Elin har bokat biljett till Koh Lanta på söndagen (det gjorde vi innan vi stack från Krabi) och så visar det sig att alla andra också ska göra det! Så vi var ett helt gäng svenskar som drog till Koh Lanta tillsammans.

Dagarna på Koh Lanta har varit precis lika underbara och galna som dagarna på Phi Phi. Dagen efter vi kom hit så hyrde vi mopeder (ja mamma och pappa, jag vet vad ni har sagt men vi tog det lugnt och allt gick bra) och körde längs kusten allihop och stannade till på några ställen längs vägen. På kvällen åt vi tillsammans (det blir ett redigt långbord när man är 15 stycken) på en svensk restaurang, men jag och elin åt bara pizza för vi har sagt att vi inte ska äta svensk mat förräns vi kommer hem igen! Natten avslutades med att vi hela gänget var på en bar, det var bara vi där och vi hade så roligt så det går inte att beskriva. Christoffer blandade drinkar som aldrig förr, vi fick koppla in en iphone till musikanläggningen så vi kunde spela massa svensk musik, en helt underbar dag och kväll!

Men den dagen kan inte jämföras med vad vi gjorde igår. Hela gänget hyrde en longailbåt, köpte 100 öl och åkte ut bland olika små öar. På första stället badade vi bara, andra stället fick man simma in i en grotta där det var helt mörkt och på sista stället var där en underbar strand där vi käkade lunch tillsammans. För er där hemma kanske det låter helt okej, men det går liksom inte att beskriva känslan man hade. Vilket järngäng vi träffat på. Folk från längst ner i sverige till folk från långt uppe i norr och tillsammans har vi haft så kul!

Men nu ska vi alla på olika håll och det är lite tråkigt, men det var riktigt kul sålänge det varade. Jag och Elin sticker till Phuket om drygt en timme och vi har bara 5-6 dagar kvar i Thailand innan vi ska vidare till Malaysia. Både jag och Elin sa imorse att vi hade kunnat stanna i Thailand mycket längre, vi är inte klara här och kommer definitivt komma tillbaka, men elin sticker hem om drygt två veckor! Tiden går så himla fort!

stranden på Phi Phi!

Större delen av järngänget, så klart tittade alla bort när jag skulle fota!

På väg till båten!

Några av killarna på båten!

Äntligen!

Nu jäklar i hopper blir det åka av. Har nu äntligen hundratals bilder med vit strand och turkost vatten! Så detta inlägget kommer mest bli bilder, för en bild sägs säga mer än tusen ord och jag kan kanppt beskriva hur härliga dessa senaste dagarna har varit. Förutom att vi bränt oss då, det är inte alls särskilt kul. Vi tog oss som sagt från Koh Samui ner till Krabi och när vi satt i Surat Hani och väntade på nästa buss kom det fram en tjej till oss och erbjöd oss hjälp med att hitta ett boende. Eftersom det är högsäsong nu och alla turister vallfärdar till Thailand så kände vi båda två att det skulle vara skönt att ha ett boende när vi kom fram till Krabi. Visst, det blir oftast lite dyrare och de lurar en lite men hellre det än att komma hit och inte hitta något! Boendet blev helt perfekt, bor precis vid Ao Nang beach och utanför oss är där jättehärliga och mysa restauranger där vi äter på kvällarna.  Ännu bättre är att vi har frukostbuffé på morgonen också. Efter vi har ätit frukost så tar vi en longtail båt ut till olika öar, beroende på vart man vill, där man sen är till ett viss klockslag när samma båt kommer tillbaka och hämtar en igen. Vi har hunnit med både Poda Island, Chicken Island, Tup island, Railay beach och Phranang beach. Imorgon tar vi oss till Phi Phi island där vi stannar två nätter innan vi åker vidare till Koh Lanta några dagar.

Vi har fått lite smak för att göra olika hoppbilder och det är inte lite pinsamt att ta dom! Folk tittar på oss som vi är knäppa, men det blir bra bilder i alla fall ;)

Poda Island

(nu förstår ni kanske varför folk kollade lite snett på oss :p)

Chicken/Tup island

så går det när man bränner sig och det inte finns skugga!

Man gick över från Tup island till Chicken Island

Phranang beach

Longtail båten som får avsluta det här inlägget!

Mardrömsnatt

Måste bara varna er lite, andra stycket är lite halväckligt så om ni lätt blir illamående, läs inte.

När vi fixade bussbiljett ner till Ko Pah-Ngan så skulle vi åka nattbuss. När det då är nattbuss så tror man inte att klockan tre mitt i natten så slänger de av en från bussen mitt ute i ingenstans. Okej, vi var vid en pir men klockan var fortfarande bara tre på natten och båten skulle inte avgå förräns klockan sju. Det var bara att försöka få tiden att gå, sjukt segt med tanke på att jag precis somnat när bussen stannade. Vi träffade två tjejer från australien och en kille från usa och fördrev tiden genom att spela kort. Så sjukt glad att jag tog med mig en kortlek, den har räddat oss många gånger!

Nu till den lite mindre roliga delen:

Klockan blir sju och vi stiger på båten. Det första som händer är att alla får var sin plastpåse, bådar ju gott! Efter några minuter inser vi varför, de går sjukt höga vågor och båten gungar riktigt mycket. Det tar inte lång stund innan folk börjar kräkas till höger och vänster! Riktigt äckligt och en tjej från norge sitter och spyr konstant i tre timmar. Bara ljudet och lukten gjorde en själv helt illamående. Som tur var klarade både jag och Elin mig från sjösjukan men efter fem timmar på båten var vi glada att nå land.

Dock har det inte alls varit som vi tänkt oss, vi förväntade oss sol och bad men vad får vi? Jo regn och rusk och en halvdöd ö. Det har i stort sett regnat konstant i två dagar och det gör att det knappt finns några stränder eftersom vattnet är så högt. Vi trodde att Ko pah-ngan skulle vara party 24/7 eftersom det är här full moon partyna är, men vi kom precis efter ett sånt party och där var knappt en människa någonstans. Efter två nätter på rummet kände vi för att åka vidare så tog båten imorse till Koh Samui istället.

Denna ön ligger inte så långt från Ko pah-ngan så vädret är detsamma, men Koh Samui är känt för sina fina stränder så vi kände för att bara ta en natt här, kolla hur stranden är och sen sticka ner till krabbi och västkusten där vädret sägs vara mycket bättre.

Vi har verkligen haft en del oflyt och när vi kom fram till Koh Samui fick vi gå och leta boende i en timme i ösregn! Träffade tre tjejer från stockholm på båten som vi snackat en del med och hittade boende tillsammans så får väl spela kort eller något ikväll och fördriva tiden. Här finns verkligen ingenting att göra om det inte är sol. Dyrt är här också om man jämfört med hur vi haft det innan, men det har vi räknat med så det är inga problem. Boendet vi bor på nu har världens skönaste säng!

Stranden vi bodde vid på Ko Pah-Ngan men vi var aldrig där för vi låg på rummet och läste istället ..

Vår underbara säng!

Hoppas att nästa gång jag uppdaterar så är det med fina soliga bilder!

Thailand

Sa da ar vi tillbaka i Thailand igen och flygningen fran Phnom Penh gick bra. For ovanligheternas skull sa hade vi inga problem varken med tullen, passkontrollen eller med visumet och flygningen tog drygt 45 minuter. Nu har vi haft tre natter i Bangkok och shoppat en massa. Blev en natt langre an vad vi hade tankt men det var fullt pa bussen sa vi tog en extra dag. Ikvall tar vi nattbussen ner soderut, narmare bestamt till Ko Pah-Ngan. Mamma du kan vara lugn, Full Moon Partyt var for nagra dagar sedan! Eftersom vi vill hinna se en hel del stallen i sodra delen och vi har lite mindre an tre veckor innan vi maste ta oss till Malaysia, sa blir det inte sa manga stallen pa varje stalle. Men det kan bara vara skont, lite skont ar det ocksa att vi inte har nagot helt planerat utan kan liksom sticka till nagot stalle om vi hor att dar ar bra. Ska bli skont med lite sol och bad nu, har borjat tappa den lilla fargen jag fatt! Kanns ratt sjukt att vi har varit borta i sex veckor i 35 gradig varme men inte har sa mycket farg, blir att hardpressa pa stranden nu! Men jag har ju tva veckor sen pa bali precis innan jag aker hem, da ska det solas kan jag lova! Blir tyvarr inga bilder i detta inlagget, men forhoppningsvis kommer det massa goa strandbilder sen :)

Siem Reap och Phnom Penh

Ja då har vi varit i Siem Reap och befinner oss nu i Kambodjas huvudstad Phnom Penh. Att ta buss i Kambodja tar verkligen sin tid och vägarna ska vi inte ens prata om! Efter att ha åkt buss i typ 13 timmar kom vi fram till Siem Reap och hitta boende var inga problem. Dagen efter tog vi en rejäl sovmorgon och åkte bort till Angkor wat för att se solnedgången. Inte bara solnedgången såg vi vid Angkor Wat (ni får googla, jag orkar inte förklara, hehe), nejnej, dagen efter tog vi en tuk-tuk05:15 (!) för att se soluppgången också. Var väldigt mysigt, men efter ha åkt runt och sett på massa olika tempel och ruiner i flera timmar åkte vi tillbaka till guesthouset och sov middag. Annars hände det inte så mycket annat i Siem Reap, vi unnade oss massage och gick på en grymt mysig nattmarknad där de hade riktigt god mat. Träffade på Anders och Sofie en kväll och såg också Alex och Dan.

Vi tog bussen tillbaka till Phnom Penh där vi har varit på Killingsfield och S-21. Båda ställena har med Pol Pot regimen att göra och det är svårt att riktigt greppa vad som hände vid dessa platserna. Speciellt när det hände för inte så länge sedan och att det ens fick hända!

Maten i kambodja är inte lika god som i Thailand, men godare än i Vietnam! Det är rätt roligt för att de använder i stort sett inte kniv här, så man har ätit all mat med gaffel och sked (jag använder i princip bara skeden) nu i snart sex veckor. Ja på tal om det, känns helt galet att vi snart varit borta i sex veckor! Känns som typ max tre. Elin har varit borta halva sin tid nu, vilket innebär att vår tid tillsammans också har kommit halvvägs. När jag tänker på att jag har typ åtta veckor kvar av min resa känns det som en evighet, men när man sen tänker på att man redan har varit borta i snart sex och att det om en vecka bara är halva tiden kvar, då känns det helt plötsligt som hur lite tid som helst!

Ikväll har vi sista kväll i Kambodja för imorgon ska vi tillbaka till Thailand! Ska bli riktigt härligt och vi har verkligen sett fram emot dessa veckorna. Vi ska ta oss ner till södra thailand och leva loppan lite och bara sola, bada och festa. Eftersom vi inte tog oss till Filippinerna och Boracay har vi sagt att vi ska "lyxa" till det lite dessa veckorna, men eftersom det är högsäsong i thailand och det är rätt dyrt där så blir det väl inte riktigt lyxliv. Har förstått att det är mycket folk hemifrån som är i thailand nu, vem vet, man kanske träffar på någon!

Hoppas ni har det bra där hemma och får snö någon gång så att det känns som vinter. Jag klagar inte, vi har haft typ 35 grader varje dag sen vi åkte hemifrån men mer för er skull ;) Vi hörs när vi är i Thailand igen!

Soluppgången vid Angkor Wat!

En morgontrött Josefine!

Den mysiga nattmarknaden!

Bilderna från Phnom Penh kommer när jag lagt in dem på datorn, ha det bra!

Sihanoukville, Kambodja

Har insett att uppdatering av bloggen inte direkt är prio ett, men när jag väl uppdaterar så uppdaterar jag ordentligt! Så nu har vi tagit oss vidare till ett nytt land, nämligen Kambojda! (jag hoppas ni har läst mitt tidigare inlägg om att det blev Kambodja och inte Filippinerna).

Bussresan hit var inte alls rolig, man kan säga att vi hade maximal otur! Vi tog bussen åtta på morgonen och de hade sagt att bussresan skulle ta runt 12 timmar eftersom vi skulle över gränsen också. Att ta sig över gränsen var inga problem alls, det sjukaste va att de tog tempen på en när man skulle in i Kambodja. Däremot gick bussen sönder när vi var en timme in i Kambodja, så där fick vi sitta och vänta i över fyra timmar. På grund av detta missade vi sen bussen vi skulle byta till i Phnom Penh så vi fick sitta i PP i typ 6-7 timmar för att sedan ta nattbussen till Sihanoukville. Dock kom vi fram till Sihanoukville klockan fem på morgonen och inget hostel eller guesthouse hade öppet, så vi fick sitta och spela kort med några killar från Canada till klockan åtta på morgonen innan vi fick tag i ett rum. Det var inte heller det lättaste att få tag i ett rum eftersom typ alla backpackers och kambodjaner har vallfärdat hit för att fira nyår. Galet vad mycket folk har var nyårshelgen, nu några dagar efter har typ hälften försvunnit.

Alla vi pratat med innan vi kom hit rekommenderade oss att bo på Monkey Republic, då det är typ ett av innestället men där är oftast fullt. Men som tur var lyckades vi få ett rum och betalar endast 9 dollar per natt. Det är sjukt egentligen för alla andra hostel i närheten tredubblade deras priser över nyår så några vi mötte betalade 40 dollar per natt! Så man kan säga att vi hade tur i oturen.

Här är det sol, bad och FEST som gäller med stora bokstäver. Stranden är inte särskilt bred och full med folk, men på kvällen är stranden en av de finaste platser jag någonsin sett. De sätter ut alla stolar och bord på stranden och sedan har de satt upp lykter överallt och tänt ljus. Alla restaurangerna har BBQ och man kan välja bland fisk, räkor och ja allt för typ 3 dollar.

På stranden var också där vi hade våran nyårsmiddag tillsammans med några personer som vi träffat här. Andra natten här så gick vi ner för att festa på stranden, för ja när klockan blir lite mer så övergår restaurangerna till barer/klubbar. Väl där träffade vi Sofie och Anders från Danmark (som vi har hängt med sen resten av tiden vi varit här) och Dan och Alex från England. När vi gick hem sen vid halv fyra tiden höll festen fortfarande igång och det var folk överallt, de festar tills det blir ljust här! Nyårskvällen blev hur bra som helst! Festade med massa folk nere på stranden och det var gratis champagne i baren, samt så mycket raketer så det var sjukt!

Nu har vi varit här i fem dagar och imorgon tar vi bussen till Siem Reap och Angkor Wat. Anders och Sofie sticker också dit imorgon men tar nattbussen, så vi lär väl träffas där också. Det är kul att man träffar så mycket folk!

Just det, en sak som jag nog har glömt att skriva är att jag och Elin ska tillbaka till Thailand igen. Om en vecka kommer vi till Bangkok och då ska vi träffa Adrian och Victor. Sen ska vi ta oss ner till södra Thailand i drygt tre veckor innan vi beger oss till Malaysia där Elin åker hem ifrån. Känns sjukt att vi redan har varit iväg i snart fem veckor och det är typ lite mer än 8 veckor tills man är hemma igen. Känns både skönt och tråkigt!

Stranden

Det funkar inte riktigt att lägga upp bilder, funka med en men sen laggar det bara. Aja, ni får nöja er med den så får jag kolla sen om jag kan lägga upp resten av bilderna! Måste göra mig i ordning nu, ska träffa Anders och Sofie vid stranden snart och käka något.