REGN

Ja som rubriker lyder har vi just i skrivande stund ösregn. Vädret var inte mycket bättre igår när det småduggade hela dagen, var är du solen? Idag har vi bara en vecka kvar här i Thailand, tiden bara springer iväg! Men det värsta av allt är att det är ju nu som jag skulle pressa och bli brun. Panik. Har ju knappt solat på sista tiden, så kommer komma hem helt blek. Usch, blir deprimerad då. Måtte solen komma fram imorgon.

Såg förresten The Impossible idag. Vilken film säger jag bara. Ni måste se den, men jag varnar er för riktigt starka scener. Satt och grät som en tok hela filmen. Kanske inte det bästa heller att se filmen när man befinner sig i Thailand med tanke på att den handlar om tsunamin och är verklighetsbaserad, men jag säger det igen, man måste se den.

Annars har det inte hänt så mycket här nere. Mios pappa Daniel är här och ska stanna tills vi också ska hem. Han har hängt med oss ut och ätit på mysiga restauranger och även igår då vi såg melodifestivalen. På tal om melodifestivalen, vilka usla låtar det är med i år! Tyckte Ulriks låt var rätt bra, tror nog han kan komma långt i år med och till och med vinna hela skiten. Men vi får väl se. Rätt mäktigt att tävla på hemmaplan.

Sitter och kollar lite utbildningar och så också inför hösten. Halleda vad det finns mycket att välja på!

DRINKAR OCH MARKNAD

Måste verkligen lära mig att inte lova något jag inte kan hålla. Lovade ju att uppdatera samma dag förra gången men det gick visst inte så bra.

I alla fall så var det väldigt mysigt att ha familjen på besök. Hann vara med dem väldigt mycket men det kändes som att veckan bara försvann (det tyckte nog dem själv också).

Efter sista inlägget så har det hänt en massa saker. På måndagen stängde de av strömmen på hela
Koh Lanta mellan 9-17 och tror ni inte Hannah och Peter blir magsjuka just den dagen, stackare! Ingen AC och man kunde inte spola på toaletten, ingenting. Så medan de låg i hög feber och mådde dåligt tog jag med mig småtjejerna bort till mamma och dem eftersom de hade en egen generator på deras hotell så de hade forfarande ström. Pojkarna var iväg med kompisar under dagen, men vi mötte upp dem och åt kvällsmat tillsammans på älskade galaxy. Blev en bra dag ändå och när vi kom hem igen var strömmen tillbaka och det var dags för barnen att sova.

Eftersom H & P blev matförgiftade så gick det över ganska fort igen. Jag hängde med mamma och dem både tisdag och onsdag kväll och vi spenderade den mesta tiden borta på markanden i Saladan. Vi köpte en massa saker och varje gång vi skulle betala så skickade dem fram mig så jag fick pruta, haha! Köpte en massa saker, bland annat några fina väskor, men skickade hem sakerna med familjen så har tyvärr inga bilder.

Det var lite jobbigt att säga hejdå på torsdagen när de skulle åka hem, men snart ses vi igen! puss

4 ISLANDS

Förlåt för dålig uppdatering (igen) men denna veckan har all ledig tid tillbringats med en del av familjen som är här på besök. I fredags morse kom mamma, Knut, Johanna och My ner för en veckas semester. När de kom fram efter massa timmars flygresa mötte jag upp dem på deras hotell som ligger bara en liten bit bort från vårt hotell. När vi kramats och ätit en lunch tillsammans åkte jag hem igen, men vi möttes upp igen vid sju för att äta middag tillsammans. Var tror ni vi åt? Jodå, Galaxy. Och det skulle visa sig att det inte bara blev mitt favoritställe utan också de andras.

Nästa dag kom jag bort till dem vid lunch och sen hängde vi bara på stranden och solade, badade, åt, drack och tog massage hela dagen. Väldigt skönt och härligt!

I söndags var vi lite mer aktiva och tog en utflykt ut till fyra olika öar. Vi blev upphämtade vid halv nio på stranden utanför mamma och deras hotell. Då åkte vi först till en ö där vi snorklade från båten. Jag tyckte det var riktigt roligt och där fanns massa fiskar. Men My och Knut gillade inte riktigt alla fiskar så de solade mest på båten och höll koll på oss andra. Nästa stopp var i den omtalade Emerald cave, den grottan som vi besökte med longtailbåten förra året när jag var ute och reste (tror jag har skrivit om det tidigare). Men denna gången var där inte lika mycket folk och det var mer behagligt att simma i den 80 meter långa mörka grottan när man inte simmade in i folk hela tiden. Efter grottan åkte vi till en annan jättefin ö där vi åt lunch och stannade i drygt två timmar. Då fick äntligen Johanna sin vita strand och klarblått vatten som hon längtat efter! Vi tog en massa bilder och bara låg i vattnet och njöt. På vägen hem därifrån stannade vi till utanför ytterligare en ö där vi snorklade från båten. När vi kom hem från utflykten var vi alla helt slut och gick och åt på en mysig restaurang.

Hmm, bilderna vill inte riktigt som jag vill. Får fråga Hannah när hon kommer hem så kanske hon kan hjälpa mig att fixa det! Kommer uppdatering om resten av dagarna senare idag!

JAG OCH VIDA ..

ÖNSKAR ER ALLA EN GLAD ALLA HJÄRTANS DAG!

TIME FOR LIME

I Tisdags fyllde finaste Marianne år så då åkte vi bort till en restaurang som heter Time for Lime borta på en annan strand. Kommer ni ihåg att jag berätta om det djurhemmet som vi besökte? Hon som äger det djurhemmet är också ägare till denna restaurang (som även har matlagningsskola) och all deras vinst går till djurhemmet. Maten där var riktigt god och som efterrätt fick vi någon chokladmousse som var mer som kladdekakssmet, mums! Barnen hittade några kompisar från skolan där också se de bara lekte och spelade fotboll hela kvällen, det var en väldigt fin kväll!
Först på dagen fick Marianne både massage, klippning, och en stor tårta av familjen. Tyvärr var det riktigt dåligt väder på dagen när det bara öste ner, men sen mot kvällen blev det en väldigt fin solnedgång.

Igår morse åkte Marianne hem igen, tänk att två veckor har gått så fort! Tiden bara springer iväg och idag har vi varit borta i fem veckor! Det betyder att vi har mindre än tre veckor kvar av vårt äventyr. Galet vad tiden går snabbt när man har roligt. Men att tiden gått snabbt betyder också att imorgon får jag mitt efterlängtade besök!

Jag och fina Marianne.

STRANDMIDDAG

Igår hängde vi vid poolen (som vanligt) hela dagen. På eftermiddagen kom Hannes (en kompis till killarna) mamma hit och frågade om vi ville följa med dem och en annan familj vi lärt känna här, bort och äta middag på en strandrestaurang bara en liten bit bort från där vi bor. Egentligen hade vi tänkt äta på restaurangen som hon ägarinnan till djurhemmet ägde men det sparade vi till när Marianne fyller år på tisdag istället. Vid halv sex möttes vi upp och dukade upp ett långbord. Vi blev närmre 18 personer med alla barn och bebisar inräknade så vi var ett helt gäng. Vi åt gott och Hannah och dem drack några drinkar medan barnen lekte på stranden. Det var en väldigt trevlig kväll och när klockan blev lite mer så tog jag och Marianne barnen med hem medan Hannah och Peter stannade kvar med de andra föräldrarna och snackade. När vi kom hem la vi de minsta barnen medan vi andra stannade uppe lite längre och såg en bio och åt lite lördagsgodis. Ja det var väl min lördag. Hur har ni det där hemma då? Hört att det kommit en del snö innan i veckan. Då vill jag bara säga till er att vi har en värmebölja just nu så hela helgen har det varit närmre 40 grader. Varmt och svettigt!

LANTA ANIMAL WELFARE

Den här veckan har gått i ett nafs. När jag sitter och ska skriva det här så funderar jag vad vi egentligen har gjort på hela veckan och kan inte komma på särskilt mycket. Läskigt att dagarna går så fort fast man inte gör så mycket. Dagarna spenderas ute i salan vid poolen med en bok i handen och badande barn. Man blir helt seg och slapp och gör inte många knop och jag längtar inte särskilt mycket efter alla måsten där hemma. Här tar man dagen som den kommer på ett helt annat sätt än hemma och det passar mig perfekt. Samtidigt som jag kan börja sakna vissa rutiner, skolan och jobb ibland, så tittar jag ut över havet och tänker: nej det där kan vänta.

Nu tillbaka till Lanta igen. I fredags gick vi och tog en lunch på Bajen efter att barnen slutat skolan. Där har de riktigt goda pizzor så jag vi alla tog varsin calzone till lunch. Efter det åkte jag, Hannah och Liv till ett ställe som heter Lanta Animal Welfare. Där tar de hand om olika sjuka och skadade hundar och katter som ingen vill ta hand om och som inte har något hem. Man kan adoptera djur därifrån och människorna som "jobbar" där är alla volentärer. Man fick träffa hundar som kommit dit efter att någon hällt kokande olja på dem och andra fall där djuren kommit till skada. Vi fick gå en liten rundtur och se hur allt fungerade och träffa alla djuren och efter det fick vi gosa med två valpar de hade, så gosiga! Hemmet lever helt på sponsorer och vinsten från ägarinnans restaurang, tycker det är väldigt fascinerade att det finns så fina människor här i världen.

På kvällen gick vi hem till en dansk familj som vi lärt känna här. De har tre pojkar som är i killarnas ålder och de är ute på en ett års jordenrunt resa. De har varit i USA, Kanada, Japan och många fler ställen, häftigt! Men i alla fall så gick vi dit allihop och tog några drinkar och bara snackade. När vi kom hem satte jag på en film och somnade till den, hade huvudvärk på grund utav vätskebrist. Man är så noga med att barnen ska dricka hela tiden, men man glömmer själv bort att dricka ibland.

MELLOSÖNDAG

Söndagen blev en lugn dag för oss alla. Hannah och Peter åkte iväg en runda med en motorcykel som de hyrt medan jag och Marianne var hemma med barnen. När klockan sedan slog sex så begav vi oss alla (finklädda som vi var) bort till Sai Naam (hotellet där vi bodde första veckan) där dom hade dukat upp ett långbord framför en storbildstv. Där åt vi pizza tillsammans med en annan svensk familj som vi lärt känna och såg melodifestivalen deltävling ett. Ja, en dag efter er men ni får tänka på att vi är sex timmar före er så när det gick på tv hos er så var klockan två mitt i natten här. Jag gillade Davids och Cookies n' Beans låt, men tycker Yohio är rätt fascinerande efter att ha sett en intervju med honom hos skavlan. Har faktiskt ingen koll på vilka artister som ska vara med i år, rätt kul att se det och ha noll förväntningar.

Förutom melodifestivalen har Livan också hunnit med att måla sina naglar. Det kan man också göra borta på Sai Naam. Jag tyckte hon blev så söt i sina naglar, jag håller också på att spara mina naglar så jag kan måla dem fint innan vi åker hem. Börjar bli lite nojig med att vi snart ska hem, jag måste hinna bli brun, haha. Men vi har nästan exakt fyra veckor kvar så jag kan vara rätt lugn än så länge i alla fall.

Hörde att ni hade snökaos där hemma. Själv sitter man och svettas i 32 grader och klockan är nio på kvällen. Livet är härligt. Ha det fint!

UTFLYKTSLÖRDAG

Visst har jag fiffiga rubriker? Tycker nästan det är det svåraste att skriva i ett inlägg, rubrikerna.

I lördags lastade vi in oss alla åtta i två tuk tukisar och åkte iväg till en strand söder om den stranden vi bor på. Vi kom fram till en väldigt mysig restaurang där vi åt lunch och bara var. Stranden var mycket finare än den vi bor på och vattnet var helt turkost. Efter lunchen badade jag tillsammans med Liv, Marianne och William i det varma vattnet. Men när jag och William skulle simma ut en bit så råkade jag slå i min fot i en korall/sten. Slog upp tån lite och fick en reva på trampdynan som inte gick igenom som tur var. Men jag hade en himla tur för det hade kunnat gå mycket värre än vad det gick. Det är redan läkt nu och känns inget.

Ser man att Vida har ätit vattenmelon? Vilken goding.

Senare på kvällen, framåt niosnåret gick jag bort till Shooters en sväng. Tänkte mig en lugn kväll så skulle bara gå bort till Kristoffer och Denise och ta några öl. Där trodde jag fel. Träffade ett gäng underbara tjejer från Sandviken och Göteborg som jag hade väldigt roligt ihop. Vi satt och spelade ölspel och helt plötsligt började dem spela perikles; var ska vi sova inatt? Haha, vilken lycka!

Sen fortsatte hela gänget bort till the Korner där vi snackade och dansade och hade väldigt trevligt. Tänkte att jag skulle gå hem vid ettiden men just då blev det ett stort slagsmål mellan några thaigubbar och de sprang bort längs stranden där jag tänkte gå hem så jag väntade tills jag kunde dela tuk tuk med tjejerna istället. Vi blev lite många i tuk tuken så när vi kommit en bit så frågade en av tjejerna: are we gonna die? och han svarar; yes! Haha, vi skrattade alla och hoppades att han inte menade allvar! Men jag kom hemsläntrande vid tretiden hel och välbehållen och det gjorde även de andra tjejerna.

FASTLAGSFREDAG

I fredags hade barnen studiedag från skolan så det blev en skön morgon med lite längre sömn än vanligt. Den största delen av dagen spenderades vid poolen och i solstolen. Killarna lekte med sina danska kompisar som bor mitt över. Jag förstår dem hyfsat när de pratar och de förstår oftast mig när jag pratar med dem, men killarna pratar engelska sins emellan vilket jag tycker är rätt fascinerande. Men killarna över sin engelska och de är verkligen duktiga!

Till lunch käkade vi på en strandrestaurang som ligger bara några hundra meter från oss. Liv hade sån otur att hon blev biten av en stor pissmyra på armen precis innan vi skulle äta. Men när hennes jordgubbsshake kom in glömde hon snabbt bort det. Älskar shakearna här, så ofta jag kan går jag upp till cafét vid gatan och tar en kaffeshake. Kan verkligen inte dricka varm kaffe eller te, men kallt kaffe med massa krossad is är riktigt gott.

När vi kom hem från vår lunch åkte Peter bort till det franska bageriet lite längre bort på gatan och köpte fastlagsbullar. Riktig goda var dem med riktig grädde och marsipan, mums!